Athlone [Ath Luain - the ford of Luan]

Monday, April 4, 2011

Belfast

Lauantai aamu 2.4.2011 herätys klo 6. Läheiselle pysäkille klo 6.30 josta taksi tuli minut ja kaverini noutamaan.. Kyydissä toiset kaksi kaveria. Suunta bussiasemalle. Matka ei toki ole pitkä mutta kävellen sinne n. 40minuuttia ja ihan noin aikaisin ei jaksa liian aikaisin herätä :D
Bussipysäkille tuli vielä viides reissulainen matkaan mukaan.

Normaaliporukka, Minä, Belgia, Tsekki ja Jenkki. Nyt mukaan tuli sitten yksi Liettualainen poika tai mies mikälie. Tunnen hänet tuolta seurakunnasta ja sitten kun hän kuuli että me tehdään reissuja yms. niin kovasti halusi mukaan. Ei kai hänellä kavereita ole sitten matkailuun. No, sanotaan että kyllä välillä reissun aikana pohdin kovasti että mihin olin oikein luvan antanut.

Matkasimme sittenkin koko reissun busseilla. Ensin Dubliniin ja sieltä bussin vaihto ja sitten nokka Belfastiin. Oltiin perillä n. 12.30 Belfastissa. Ja meno-paluu lippu oli yhteensä 33,50e joten ei paha hinta laisinkaan.
Yövyttiin Linen House Hostellissa, joka on kaikista lähinnä keskustaa ja netissä aika kohtuuhintainen. Ei tehty sinne varauksia ja saatiin 10hengen huone meille viidelle. 12,50e jokainen pulitti yöstä. Aika samaa hintaluokkaa mitä nuo muutkin olleet. Ihan siisti, vaikkakin netistä luin paljon huonoja kommenteja tästä paikasta ja sen takia itseä ainakin vähän arvelutti.. Mutta yksi yö nyt menee melkein missä vain.

Lauantaiksi oli luvattu kovaa sadetta ja sitä vähän odoteltiin.. Bussimatkalla saatiin kuitenkin nauttia auringonpaisteesta ja harmitti kun jätin aurinkolasit tänne kämpille. Pitää aina muistaa että joka päivä voi kokea kaikki neljä vuodenaikaa, joten kaikki välineet tulevat tarpeen.

Kun kamat saatiin hostelliin niin suunnattiin kohti keskustaa ja sieltä päätettiin tehdä bussiajelu noilla hop on hop off - busseilla. Kulkevat erilaisia reittejä missä kertovat turisteille kohteista yms.. Ja on mahdollista siis nousta kyydistä käppäilemään ja katselemaan kohteita. Me päätettiin että tehdään reitti ja voidaan sitten mennä myöhemmin uudestaan siihen johonkin paikkaan, jos halutaan lähemmin katsella.
Oli 10 puntaa ja kesti noin kaksi tuntia yhteensä tauon kanssa. Ihan okei sanoisin. Tuli nähtyä Belfastia laajemmaltikkin ja se oli ihan hyvä.

Pientä shoppailuakin tuli harrastettua ja katuja tallattua. Illallisen jälkeen itsellä jalat oli kyllä niin muussina että valmis petiin. Onneksi sama fiilis melko monella ryhmästämme. Osa sitten illalla vielä lähti talsimaan katuja.

Sunnuntai olikin Irlannissa äitienpäivä. Toki se ei muuttanut sitä faktaa että kaikki liikkeet avautuivat klo 13. Tosin Athlonessa Sunnuntai on suurikin shoppailupäivä ja todellakin aikaisemmin liikkeet auki. Mutta toisaalta se on ihan kiva, kadut olivat rauhallisia aamulla. Osa porukasta aamutuimaan kiipesi jollekkin kukkulalle, osa meistä jäi nauttimaan rauhallisesta aamusta ja se oli oikein mainio idea..
Iltapäivä meni sitten vähän katuja tallaillessa ja suunnatessa kohti bussia ja athlonea. Kello 15 lähdimme Belfastista ja klo 20 jälkeen olin kotona.

Reissu oli hyvä mutta väsynyt olo jatkui kyllä tänään. BElfast oli kyllä näkemisen arvoinen, historiallinen paikka ja historia näkyy kaikkialla ympärillä, rakennuksissa yms.. sekä englantilainen tyyli myös.. Ja jos olet Titanic - fani, tuo suuri uljas laiva rakennettiin Belfastin satamassa.

Tässä teille historiaa pähkinänkuoressa.. Ja nyt menen lepuuttamaan silmiäni huomista varten.. :)